dinsdag 23 december 2014

Een geheimzinnig geschenk

Ik denk dat 'A Christmas Carol' van Charles Dickens zo ongeveer het vaakst bewerkte verhaal in de geschiedenis moet zijn. De boeken, films en theatervoorstellingen zijn onderhand niet meer te tellen.

En ik verzamel ze allemaal. Ik heb nu zo'n achttien films, waaronder een Muppets-, een Flintstones- en een Blackadderversie. Verder A diva's Christmas Carol, An American Christmas Carol en natuurlijk Scrooged. Daarnaast een stuk of tien boeken (Mijnheer Scrooges geheimzinnige kerstnacht), een prentenboek en een strip van Dick Matena. Ik ben geen fanatieke verzamelaar. Ik ga niet bewust op zoek naar exemplaren, maar als ik er toevallig een tegenkom, voeg ik het toe aan mijn collectie.

Vroeger kreeg ik ze van Arnel. Op een of andere manier wist hij telkens weer een versie op de kop te tikken die ik nog niet had. Elk jaar legde hij er eentje onder de kerstboom. Een paar maanden nadat hij was overleden, vond ik in een kast, in een zakje van de Free Record Shop, nog een dvd die ik waarschijnlijk die kerst gekregen zou hebben.

In zijn zoektocht naar Christmas Carols had Arnel ooit contact opgenomen met Joel Geldof van mobiele boekwinkel 'De Boekenwurm' in Wolphaartsdijk. Joel verkoopt ook tweedehandsboeken en Arnel stuurde haar een mail of ze wilde uitkijken naar Christmas Carols.

Rond Kerstmis na Arnels overlijden kreeg ik post. Van Joel. Ze was Arnels vraag niet vergeten, schreef ze. Ze had intussen enkele Christmas Carols gevonden en vond dat de boekjes mij toebehoorden.

Vandaag kreeg ik weer post. In de envelop zaten drie kleine, oude boekjes - eentje zelfs uit 1916. Een geheimzinnig geschenk zonder kaartje of briefje. Maar ik weet dat het van Joel komt. En zo heb ik dit jaar opnieuw 'A Christmas Carol' onder de kerstboom.

Dank je wel, lieve Joel.

Geen opmerkingen: