vrijdag 13 september 2013

Het beeld en de man

Op een mooie woensdagmiddag werden er in een schoolklas opnames gemaakt voor een documentaire over het leven van Johan Hendrik van Dale, de woordenboekmaker. En op welke school konden we dat beter doen dan op de Johan Hendrik van Daleschool in Sluis? Elf kinderen en ik zaten vol verwachting naar de producente te kijken om te horen wat van ons verwacht werd.

Van tevoren hadden de kinderen het verzoek gekregen een tekening van Van Dale te maken. 'Hoe denk je dat Van Dale eruitzag?' 'Wat voor man denk je dat hij was?' Aan de hand van de tekeningen ging ik in gesprek met de kinderen. Eerst over de tekeningen, en van daaruit over Van Dale zelf.

Ik: 'Waarom heb je zijn gezicht bruin gemaakt?'
Kind: 'Dat is niet bruin, dat is goud.'
Ik: 'Had Van Dale een gouden gezicht, denk je?'
Kind: 'Nee, maar dat beeld wel!' Met een blik van: snap je dat niet?
Natuurlijk: voor hen is Van Dale het bronzen borstbeeld dat in Sluis staat. Niet een man van vlees en bloed...

Ik: 'Van Dale kreeg een aanbod om in Den Haag te gaan werken. Het was een goede baan, maar hij weigerde. Hij wilde niet weg uit Sluis. Zou jij ooit uit Sluis weg willen?'
Kind: 'Ik niet. Ik blijf hier mijn hele leven. Ik ga alleen weg voor de Efteling of zo.'

Het was een leerzame middag!

Geen opmerkingen: