donderdag 11 oktober 2012

Tekenaar van toen, tekenaar van nu

Bij een verhaal dat zich lang geleden afspeelt, is het belangrijk dat de historische details kloppen. Niet alleen in de tekst, maar ook in de tekeningen. En waar je als schrijver soms nog wegkomt met een algemene of vage beschrijving, kun je als illustrator niet altijd 'vaag' tekenen. Zo kan ik wel schrijven 'Rogier deed zijn jas aan', maar hoe zag zo'n achttiende-eeuwse jas er dan uit?

Gelukkig is er vaak genoeg documentatiemateriaal. Mijn boek 'Twee gouden ringen', speelt zich voor een deel af op de buitenplaats Lammerenburg bij Koudekerke. Van die buitenplaats heeft de tekenaar Jan Arends in 1772 een aantal tekeningen gemaakt in opdracht van de eigenaar Johan Steengracht.

Het jaar van mijn verhaal is 1776. Danker Jan Oreel nam de platen van Arends als voorbeeld en plaatste er mijn personages in. Dat leverde schitterende tekeningen op - maar Danker Jan is dan ook een heel goede illustrator! - die niet alleen mijn verhaal, maar ook de geschiedenis tot leven brengen.

Toch blijft er ook genoeg ruimte over voor de fantasie: van Cecilia Steengracht zijn voor zover ik weet geen afbeeldingen bekend of bewaard. De mooie meid op de tekening komt dus geheel uit de koker van Danker Jan :-).

Geen opmerkingen: