vrijdag 24 december 2010

Kippen

Als ik een klas bezoek, mogen de kinderen natuurlijk altijd vragen stellen. Soms hebben ze de vragen voorbereid, soms komen ze spontaan naar boven.

Onlangs was het weer 'vragenuurtje' in een kleine dorpsschool in het oosten des lands. Een vraag die regelmatig opduikt, en ook hier weer gesteld werd, was:

'Heeft u huisdieren?'

Nou zijn wij niet zo van de huisdieren. Honden en katten komen bij ons niet binnen. Dat vinden veel kinderen moeilijk te snappen. Maar voor ze zouden gaan denken dat ik een huisdierenhater ben, zeg ik altijd snel:

'Ja hoor, wij hebben drie kippen! Eerst hadden we er vier, maar er eentje is er helaas overleden. Die hebben we netjes begraven in de tuin.'

Meestal zijn de reacties gemengd verbaasd en enthousiast - alsof ze nog niet aan kippen als potentiële huisdieren hadden gedacht, maar het eigenlijk wel grappig vinden. Deze keer was het anders. Een jongen op de eerste rij keek een beetje smalend en zei:

'Drie kippen? Huh, wij hebben er wel veertigduizend!'

Ja, dáár kan ik niet tegenop.

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

2 opmerkingen:

Amber De Vuyst zei

Hoi anneriek!
Ik ben Amber en ben elf jaar...
Ik zou het super vinden als je eens in onze klasq zou komen..
euh...wel een klein probleempje...
Ik woon in Belgie.
Ik vind jouw boeken zoooooooooo mooi dat ik er wel duizend(beetje oiverdreven)op een dag kan lezen..

Anneriek zei

Hoi Amber,
Leuk dat je zo'n grote Z.E.S.-fan bent! Bedankt voor je leuke reacties. Het is helemaal geen probleem dat je in Belgie woont; ik doe ook gesubsidieerde lezingen en klasbezoeken in Vlaanderen! Laat je leerkracht me maar een mailtje sturen, misschien kunnen we dan iets afspreken.
Groetjes, Anneriek