woensdag 18 augustus 2010

Namen

Namen kiezen voor je personages is soms een hele opgave, vooral als die namen een serie lang mee moeten. Ze moeten makkelijk te lezen zijn en het lezen niet vertragen (een gevaar bij namen als Catherine-Thérèse of Lodewijk-Filips, hoe leuk je die namen misschien ook vindt); en ze moeten niet al te veel gebaseerd zijn op mensen op je omgeving, zeker niet als het 'slechte' karakters zijn. Hoewel ik daar wel eens tegen zondig, maar dan meer als grapje.

Bij 'Jens en Lin' was ik snel uit de jongensnaam: 'Jens' klinkt stoer, ondeugend en is een naam die populair is bij de doelgroep: de voorlezende ouders. 'Lin' duurde iets langer; ik zocht een Chinese naam die westerse kinderen vertrouwd genoeg in de oren zou klinken.

Voor de serie 'Z.E.S.' heb ik de naam 'Massimo Paganini' bedacht voor de vader van Gina, de Italiaanse restauranthouder. Zomaar wat Italiaanse namen bij elkaar gegooid. Ik kwam later pas op de gedachte om eens te controleren of er echt iemand zo heet. Nou, google maar eens op die naam... En zo lopen er ongetwijfeld nog meer personen rond die een naam dragen die ik voor een van mijn personages bedacht heb.

Soms krijg ik mailtjes van lezers die schrijven dat ze Amber, Margot, Thomas, Jens of Maud heten. Een tijdje geleden kreeg ik een leuk mailtje van een moeder: ze had 'De lentekriebels van Jens en Lin' voorgelezen aan haar zoontje en dochtertje, die luisteren naar de namen... Jens en Linn!

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

1 opmerking:

Joke zei

Stoer! Ik heb ook wel es een paar van 'mijn' hoofdpersonen in het echie gezien (of gemaild), maar een duo is wel heel tof!