vrijdag 9 april 2010

Mechelen

Dat de regering van ons land in Den Haag zetelt, dat is wel ongeveer bij iedereen bekend. Maar wie weet welke stad zo tussen 1500 en 1530 het bestuurlijk centrum van de Nederlanden was?
Den Haag? Amsterdam? Antwerpen? Brussel?
Mis.
Het was Mechelen.
Pardon?
Jawel, Mechelen. Tegenwoordig een vriendelijke, middelgrote stad in het Antwerpse, maar aan het begin van de zestiende eeuw het absolute middelpunt van bestuur, cultuur en rechtspraak. Het hof van de landvoogdes was in Mechelen, en de Grote Raad, het hoogste gerechtshof in de Nederlanden, zetelde in Mechelen.

Die landvoogdes was Margaretha van Oostenrijk, de tante van de latere keizer Karel V. Karel werd samen met zijn zusjes door haar opgevoed.

En dat is dan weer interessant voor mij, want het volgende deel dat ik ga schrijven in de historische leesreeks Terugblikken gaat over Karel V en ik ga het verhaal situeren in het Mechelen van rond 1512, als Karel een jaar of 12 is, dus. Hij was toen nog geen keizer, maar wel al heer der Nederlanden.

Een bezoek aan Mechelen was dus onvermijdelijk. Ik was er al geweest, in januari, en toen was het weer zo slecht dat ik bijna besloot om mijn verhaal over Karel zich dan maar in Spanje af te laten spelen. Maar deze week scheen de zon, en het was heerlijk om door de straten te dwalen en de sfeer van de middeleeuwse stad op te snuiven. De verleiding was groot om na de verkenningstocht op een terras in de zon te gaan zitten in plaats van in het archief...

Maar ik was sterk... en ik vond het aan de andere kant dan ook wel weer leuk om een paar documenten uit de vijftiende eeuw 'in het echt' te mogen bekijken. Al kon ik er geen fluit van lezen, want de inkt was vervaagd en het handschrift niet al te duidelijk.

Toch was ik er wel even stil van: ik had iets in handen wat meer dan vijfhonderd jaar geleden door iemand was opgeschreven. En ineens vroeg ik me af: Zou iemand over vijfhonderd jaar mijn boekje over Karel V in een archief opvragen?

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

Geen opmerkingen: