vrijdag 12 maart 2010

Tijd rekken

Het was weer regionale finale van de voorleeswedstrijd, en ook dit jaar mocht ik hem presenteren. En zoals altijd had de jury even tijd nodig om te beslissen wie de beste was en dus op 17 april naar de provinciale finale in Middelburg mag.

Vroeger moest het publiek zichzelf tijdens het juryoverleg vermaken. Maar omdat er binnen de kortste keren heen en weer gerend werd in de bieb en er overal boeken uit kasten werden getrokken, kwam de roep om pauze-entertainment. Of ik daar dan voor kon zorgen.

De laatste paar jaar doe ik in de pauze een quiz. Heel simpel, met twee vakken: JA en NEE. De hele bende doet mee. Ik stel een vraag, wie JA denkt gaat op JA staan en wie NEE denkt gaat op NEE staan. Wie het fout heeft, valt af. Wie het laatst overblijft heeft gewonnen

Ik heb al meegemaakt dat het spel na drie vragen uit was. Dan begonnen we gewoon opnieuw. En als de jury dan nog niet klaar was, begonnen we ze te roepen: 'Jury, jury, jury!'...

Dit jaar was het anders. De groep was telkens zo eensgezind en bovendien zo slim, dat ze met z'n allen elke keer op het goede antwoord gingen staan. Op een gegeven moment stond de jury te zwaaien van 'we zijn al lang klaar, hoor'. Maar ja, er was een prijs te winnen met mijn quizje, dus we gingen stug door. Gelukkig had ik minstens veertig vragen gemaakt.

En toen, ineens, was er dat meisje dat besliste op JA te gaan staan toen de rest voor NEE koos. Eindelijk kon de jury weer plaatsnemen. Nou ja, gaf niks. Konden ze ook eens ervaren hoe het is om te moeten wachten...

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hé Anneriek,

Wat een leuk idee, zo'n quiz. Ik zit a.s. woensdag in de jury van de regionale (voor)ronde met elf voorlezers van Voorne Putten. Ik ben benieuwd of er in de pauze ook iets georganiseerd is. Ik heb in ieder geval veel zin in de avond.

Groetjes,

Marlies Verhelst