vrijdag 19 maart 2010

Magnetron

Enige tijd geleden gaf ik een serie gastlessen in de groepen 5 en 6 van een aantal basisscholen in de gemeente Sluis. Onderwerp was het schrijven van een historisch verhaal.
Ik liet een aantal beelden zien uit mijn eigen historische verhalen en vroeg de klas of ze konden zien of het verhaal in het verleden speelde of in het heden. Bij elk plaatje gaf ik ze een paar jaartallen. Van het volgende plaatje (uit 'de Vuurdraak', getekend door ivan en ilia) zagen ze al snel dat het geen 2010, 1395 of 1953 kon zijn en ze kozen dan ook al snel voor het juiste jaartal 1839:
Het volgende plaatje (uit 'Drijven op een dak', getekend door Mariëlla van de Beek) zorgde voor meer discussie:1839 en 1395 vielen al snel af. Maar was het nou 1953 of 2010 op deze tekening?

Eén leerling was ervan overtuigd dat het 2010 moest zijn.
Ik: 'Waarom denk je dat?'
Antwoord: 'Dat zie ik aan de dingen in de kamer.'
Ik: 'Zoals welke?'
Antwoord: 'Nou, die magnetron daar...'

Er waren er ook een boel die het wél wisten, trouwens. Maar ik werd weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt. Nee, níét iederéén kent ze nog, die oude klassieke radio's...

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

Geen opmerkingen: