dinsdag 17 november 2009

Diefstal

Als je op de Antwerpse Boekenbeurs een boek koopt, plakt de kassamedewerker van de uitgeverij er een sticker op als bewijs van betaling. Bij de uitgang worden steekproeven gehouden: een ongestickerd boek wordt als niet-betaald beschouwd en moet onherroepelijk ingeleverd worden.

Ondanks deze voorzorgsmaatregelen verdwijnen er elk jaar boeken van de beurs. Mijn uitgever, Clavis, schat dat elk jaar in de twaalf beursdagen in totaal zo'n tweehonderd boeken onbetaald van de stand verdwijnen. Tweehonderd! Van één stand! Wat moet de oogst van al die tientallen stands bij elkaar dan zijn?

Eén van de laatste dagen van de beurs kwam mijn uitgever naar me toe met de mededeling dat Security de dag ervoor een niet-betaald boek van mij, dat onderschept was bij een tassencontrole, had teruggebracht.

Hoe moest ik dat nu opvatten?

A. Iemand vond mijn boek niet de moeite waard om te betalen?
of
B. Iemand vond mijn boek zó de moeite waard dat hij het risico wilde lopen betrapt te worden?

Het kan natuurlijk ook aan de titel gelegen hebben...

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een grappig geschreven stukje met een leuke draai aan het eind. Toch is het triest dat er zóveel boeken gestolen worden.
Marlies

Bientje zei

Volgens mij is het het tweede!
;-)