vrijdag 12 juni 2009

Wethouder

Onlangs gaf ik een lezing voor een vereniging die zich ten doel stelt om de taal en cultuur van de Nederlanden te bevorderen en uit te stralen. Heel wat anders dan de gemiddelde groep 7, dus.

Maar goed, ik schrijf nu eenmaal kinderboeken, en als ik een lezing geef, gaat het dus daarover. De kunst is om een uitgangspunt te kiezen dat het doelpubliek interessant vindt.

In dit geval was een onderdeel van mijn lezing de ontstaansgeschiedenis van het boek 'De man in de modder'. Dit boek speelt in een vestingstad waar baggerwerken uitgevoerd worden, die ertoe leiden dat een oude geschiedenis uit de Tweede Wereldoorlog weer opgerakeld wordt.

Het idee voor het boek kreeg ik toen er een aantal jaren geleden in de vestingstad waar ik woon inderdaad baggerwerken in de vestinggracht werden uitgevoerd ter sanering van de vervuilde bodem.

Bij die baggerwerken kwam munitie uit de Tweede Wereldoorlog naar boven, waardoor het hele project veel vertraging opliep en de kosten het geplande budget ruimschoots overschreden.

Ik heb op mijn lezingen meestal een aantal boeken bij me, voor het geval er geïnteresseerden zijn die er een willen kopen en laten signeren. Van het boek 'De man in de modder' had ik op deze avond één exemplaar ter beschikking.

Dat exemplaar werd onmiddellijk in beslag genomen door een man die de lezing met buitengewone belangstelling had gevolgd. Toen ik het boek voor zijn kleindochter signeerde, vertrouwde hij me toe: 'Grijze haren kreeg ik van die baggerwerken. Ik was namelijk de verantwoordelijke wethouder, weet u...'

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

Geen opmerkingen: