zaterdag 6 juni 2009

Grote letters

Een poosje geleden hield ik een praatje voor een publiek dat voornamelijk uit ouderen bestond.

Ik vertelde over de Samenleesboeken van Educatieve Uitgeverij Delubas, in welke reeks van mij 'Piko en Frutsel' al verschenen is, en 'De bus is de weg kwijt' dit jaar zal verschijnen.

In de Samenleesboeken staat de tekst afwisselend in grote en kleine letters. De zinnen in grote letters zijn op een lager AVI-niveau dan de zinnen in kleine letters. Zo kunnen een beginnende en een gevorderde lezer samen een boek lezen: de beginner de grote letters, de gevorderde de kleine.

Ik liet enkele bladzijden van 'Piko en Frutsel' zien en vertelde erbij dat het zo leuk was om dit boek bijvoorbeeld als grootouder samen met je kleinkind te lezen.

Voor ik kon uitleggen wat de grote en de kleine druk betekenden, knikte een van de opa's uit het publiek enthousiast en riep:

'Ik snap het al, die grote letters zijn natuurlijk voor de ouderen!'

Tja, zo kun je het ook bekijken, natuurlijk...

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

Geen opmerkingen: