maandag 25 mei 2009

Dansen in de klas

Deze maand was ik op bezoek bij de Vrije Lagere School in Lede, waar ik gevraagd was om een workshop 'Straatliedjes' te geven aan drie klassen van het vierde leerjaar. 'Straatliedjes' is een programma dat is opgebouwd rond mijn boek 'Een huis vol geheimen', waarin een van de personages, Geerten, aan de kost komt als straatzanger.

Een van de onderdelen is, dat de kinderen zelf een straatliedje schrijven - een spotlied, drinklied, sensatielied of een ander soort lied waarover ze van te voren uitleg hebben gekregen. En de afsluiting bestaat uit het luisteren naar (en meezingen met) een oud lied in een modern jasje, m.a.w. ontdekken hoe moderne muziekgezelschappen de oude traditionele liedjes nieuw leven inblazen met behulp van niet alleen de oude instrumenten zoals de draailier, maar ook met elektrische gitaren en drums.

De kids waren zó enthousiast, dat ze vroegen of ze op de muziek mochten dansen. Geen probleem, de workshop was toch afgelopen en een beetje chaos in de klas is altijd gezellig...

Een van de leerkrachten zei dat er op het wijsje ook een volksdansje bestond. De kinderen werden in paren verdeeld en de leerkracht gaf instructies vanaf de kant. Op mijn vraag waarom ze het niet even voordeed, omdat dat voor de kinderen duidelijker zou zijn, was het antwoord: 'ik heb geen partner'. Maar dat was zo geregeld... voor ik het wist was ik met de juf van klas 4 aan het rondhuppelen! En de foto's zijn gemaakt door een meester die niet wilde meedansen...

Dat is een van de leuke dingen van klassenbezoeken: je weet nooit hoe het loopt! Op de website van de school staan nog meer foto's van mijn bezoek.

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

1 opmerking:

Anoniem zei

Fijnfijn! Ik wist niet dat jij dansles gaf! Warme groet, Iris