vrijdag 24 april 2009

Siem en Lamme

Onlangs was ik op bezoek bij groep 7 van basisschool VSV in Vlissingen. Deze groep had meegedaan met de verhalenwedstrijd van de bibliotheek in Vlissingen, waarvoor ik de inleiding had geschreven.

Die inleiding was gebaseerd op mijn eigen verhaal 'De badkoetsbende', dat ik oorspronkelijk geschreven had voor de jeugdpagina van de website van de bieb. Mijn verhaal, en dus ook de inleiding van de verhalenwedstrijd, speelt in 1910, en dat vroeg van de kinderen wel wat inlevingsvermogen (geen mobieltjes, geen nieuws op tv, geen euro's maar guldens...).

Omdat groep 7 van de VSV zo enthousiast had meegedaan met de wedstrijd, liet ik in de klas een aantal foto's van Vlissingen uit de oude doos zien, die mij bij het schrijven van het verhaal als inspiratiebron gediend hebben. Op een van die foto's, daterend uit ca. 1900, staat de Marinestraat, met daarop een groepsfoto van naar ik aanneem een aantal bewoners.

Te midden van die groep ontdekte ik twee jongetjes in wie ik de perfecte hoofdrolspelers van mijn verhaal zag. Je ziet ze staan, vijfde en zevende van links, met hun petjes en hun klompen. Ik weet niet wie die twee jongetjes zijn, maar voor mij heten ze voortaan Siem en Lamme.



De belevenissen van Siem en Lamme in 'De badkoetsbende' zijn te lezen op de website van de bibliotheek Vlissingen. De foto komt overigens uit het beeldarchief van de gemeente Vlissingen.

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

Geen opmerkingen: