zaterdag 11 april 2009

Net de koningin

Al vertel je tijdens een serie themalezingen in grote lijnen telkens hetzelfde verhaal, toch is elk schoolbezoek anders. Dat bleek ook weer tijdens mijn 'Van Daletoernee' , op OBS Vorsterman Van Oijen in Aardenburg. Aan het eind van mijn verhaal stel ik steevast de vraag: 'Wie kent Jantje van Sluis?' omdat Jantje nou eenmaal het onderwerp is van de verhalenwedstrijd die is gekoppeld aan het project.

In elke groep zijn er wel een paar leerlingen die Jantje kennen, maar tot mijn verbazing stak hier de hele klas bij het horen van Jantjes naam enthousiast de vinger omhoog.

Vorig jaar september bracht koningin Beatrix namelijk een bezoek aan Sluis. De kinderen van de Vorsterman Van Oijen hebben toen een lied voor haar gezongen over Jantje van Sluis.

En ja, toen werd ik toch wel nieuwsgierig. Onder leiding van juf Marieke zong de hele klas het lied daarom nog een keer... speciaal voor mij. Ik voelde me natuurlijk net de koningin, zeker toen ook nog de tekst mee naar huis kreeg.

Ooit was er een Sluise deelname aan het Kinderen voor Kinderen Festival. Daarbij werd datzelfde lied 'Jantje van Sluis' ten gehore gebracht. Er is toen zelfs een videoclip van gemaakt. En het leuke is: een van de kinderen die toen meezong in het koor, is nu juf op de Vorsterman Van Oijen.


Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

Geen opmerkingen: