vrijdag 7 november 2008

Mager

Vorige week was de uitreiking van de Zeeuwse Boekenprijs in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. Clavis had 4 (vier!) boeken van mij ingestuurd in de categorie Jeugd- en Kinderboeken: de eerste drie delen van Z.E.S. en het eerste deel van 'Jens en Lin'. Daarnaast waren er nog twee inzendingen.

De jury vond het aanbod in deze categorie 'mager' en besloot om geen kinderboek op te nemen in de nominatie-shortlist. Tja, over dat 'mager' kun je discussiëren natuurlijk, maar ik had ook niet echt gerekend op een nominatie. Jury's van dergelijke prijzen hebben het meestal niet zo begrepen op lekker leesbare en 'gewoon' spannende kinderboeken, als aan de andere kant van het aanbod (e)lit(er)aire 'serieuze' romans, moeilijk toegangelijke poëziebundels of wetenschappelijke werken staan.

Alle ingezonden boeken kwamen wel in aanmerking voor de publieksprijs, en daar was het een kwestie van stemmen ronselen. Eerst twijfelde ik: was dat niet een beetje goedkoop? Maar ik gooide de twijfels overboord en mailde zo'n beetje iedereen in mijn adresboek om te vragen of ze op mij wilden stemmen (en dan liefst op één boek, want met stemmen verdeeld over vier boeken schiet je weinig op, natuurlijk).

Dat leverde 68 stemmen op, en ik wil iedereen die op mij gestemd heeft hiervoor heel hartelijk bedanken. Ik werd vierde (van de 45), en mijn doel was bereikt: de jury had me in ieder geval opgemerkt!!

Op de avond van de uitreiking van de prijs rees de vraag hoeveel belang de jury en de genomineerden eigenlijk hechtten aan hun eigen prijs: van de vijf juryleden waren er maar twee aanwezig, en van de vijf genomineerden ook... die opkomst zou je dus ook 'mager' kunnen noemen. En wat een geluk dat de uiteindelijke winnares één van die twee aanwezige genomineerden was. Anders hadden ze daar mooi gestaan met hun Gouden Zeeuws Meisje!

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

Geen opmerkingen: