dinsdag 18 november 2008

De weg kwijt

Zo, de Boekenbeurs ligt inmiddels alweer een week achter ons, en zoals bijna elk jaar ben ik erin geslaagd de drukste dag te missen (10 nov), maar daarom niet getreurd.

Tussen de bedrijven door heb ik een nieuw manuscript af weten te maken, met als titel 'de bus is de weg kwijt', een eerste versie voor een nieuw samenleesboek voor Uitgeverij Delubas. Het gaat over een buschauffeur die een afslag mist en daardoor de passagiers een verrassende dag bezorgt.

En net zoals mijn vorige samenleesboek Piko en Frutsel gebaseerd was op ware gebeurtenissen, zo heb ik ook aan den lijve ondervonden hoe het voelt als de bus waarin je zit de verkeerde kant op rijdt.


Het was in november vorig jaar. Ik was op weg naar de Boekenbeurs. Vlak voor Antwerpen splitst de snelweg. De busroute gaat over de linkertak van die splitsing. Maar de chauffeur hield rechts aan en bleef dat doen. Tot mijn grote verbazing en die van de overige passagiers draaiden we rechts weg, richting Antwerpen Centrum...


Wegwerkzaamheden? Omleiding? Ongeluk? Toen ik het voorzichtig ging vragen, haalde de chauffeur een beetje hulpeloos zijn schouders op en zei: 'ik heb 'm gemist...' Intussen waren we al langs het Justitiepaleis gekomen en tuften we in hartje Antwerpen rond, terwijl de mensen aan de halte zich waarschijnlijk afvroegen waar de bus bleef.


De chauffeur was compleet de weg kwijt. Uiteindelijk heb ik hem gevraagd mij bij het eerstvolgende metrostation af te zetten, zodat ik die dag toch nog op de Boekenbeurs terechtkwam.


Of het met die bus nog goedgekomen is weet ik niet. Maar ik had in elk geval weer stof voor een verhaal!


Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

Geen opmerkingen: