donderdag 23 oktober 2008

Rappende Reinaert

Vorige week was ik, ter afsluiting van de Kinderboekenweek, op de Schrijversmarkt in boekhandel De Drvkkery in Middelburg. Daar ontmoette ik rapper Charlie May, die er zijn boekje 'Reinaert de vos... gerapt' presenteerde.

Charlie heeft het aangedurfd om het middeleeuwse epos Van den vos Reynaerde om te zetten in een hedendaagse rap. Omdat in mijn woonplaats Reinaert de vos zo'n beetje op een voetstuk staat, en ik als stadsgids het verhaal vrij goed ken, was ik erg benieuwd naar deze nieuwste vertaling en uitvoering. Vorig jaar heeft Charlie zijn Reinaertrap al eens opgevoerd in onze stad, maar dat heb ik toen maar ten dele gezien omdat ik... jawel, aan het gidsen was.

Ik heb zijn boekje gekocht en de cd beluisterd, en ik neem mijn petje af voor de prestatie. De middeleeuwse teksten zijn helemaal opnieuw hertaald en dat ook nog allemaal op rijm. Momenteel trekt Charlie met zijn rap door het land om op te treden, o.a. tijdens schoolvoorstellingen - een geweldige manier om jongeren te betrekken bij (en hopelijk te interesseren voor) ons culturele erfgoed.

Op YouTube staat trouwens een leuk filmpje van de Schrijversmarkt (ook gemaakt door Charlie & Friends).

Reageren op dit bericht? Klik dan op 'reacties' hieronder.

Geen opmerkingen: