woensdag 15 oktober 2008

Poem Express

Hoezo ik hou me niet met gedichten bezig (zie bericht Gedichtenwedstrijd van 28 augustus)? De afgelopen weken heb ik me bijna élke dag met gedichten beziggehouden! Ik begeleidde in de bibliotheek het project Poem Express, waarbij kinderen uit de groepen 5 en 6 van een aantal basisscholen een gedichtenposter maakten.


Eerst kwamen ze naar de bibliotheek. Daar vertelde ik over de Poem Express, liet ze kennismaken met verschillende soorten gedichten, las er ook enkele voor en vertelde toen dat het de bedoeling was dat ze zelf een gedicht of een 'mooie zin' gingen schrijven. In het begin waren er een heleboel die dachten dat ze dat nóóit zouden kunnen, en die met frisse tegenzin aan de slag gingen.

Maar wat kwamen er mooie dingen uit! Een meisje dat saxofoon speelt en dat verwoordt als 'ik blaas op een zilveren zwaan'. Of een jongen die schrijft over zijn thuisland Macedonië waar hij naar verlangt. Een gedicht van een voetballertje, dat vertelt wat ouders, trainers en toeschouwers langs de kant schreeuwen als hij op het veld staat.

Alle kinderen gingen met hun eigengeschreven gedicht weer naar school. En daar hebben ze er posters van gemaakt. De mooiste posters van elke school komen in een tentoonstelling in de bibliotheek te hangen.

Ik ben erg benieuwd. Want ik heb wel de meeste gedichten gezien, maar ik weet niet hoe de posters geworden zijn.

Wordt vast en zeker vervolgd, want ik mag op 23 oktober, samen met Yolenta, die het postermaken begeleidde, de 'finale' van de postertentoonstelling presenteren, waarin drie uiteindelijke winnaars uit de bus komen.

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

Geen opmerkingen: