zondag 26 oktober 2008

Het staat er wél

De expositie 'Kinderboekenwerk', van originele illustraties uit mijn boeken (zie bericht van 6 oktober ), loopt twee weken langer dan gepland.

Het is natuurlijk erg verleidelijk om te beweren dat deze verlenging een gevolg is van het overweldigende succes. En hoewel iedereen die de expositie bezocht heeft enthousiast was (tenminste, degenen die ik erover gesproken heb), is de ware reden van de verlenging iets meer 'down to earth': de kunstenaar die het zaaltje na mij had gereserveerd belde af, en er was niets om het gat te vullen. Dus mocht ik er nog twee weken aan vastplakken.

In de eerste week, tijdens de Kinderboekenweek, hebben een heleboel leerlingen van een aantal basisscholen de expositie bezocht. Ik had een speurtocht gemaakt, waarvan de vragen allemaal op te lossen waren aan de hand van de tekeningen en de informatiepanelen.

De kinderen gingen op pad met hun blaadje. En al snel klonk het links en rechts: 'Ik kan het niet vinden!' 'Het staat er niet!' Maar als de juf of ik dan zei 'lees nou eens goed', dan was het van: 'o ja, het staat er wél!!'

Een teken des tijds, zeker? Alles moet snel, snel, en wat je in één oogopslag niet kunt vinden bestaat niet. Ik had zoiets wel verwacht. Maar ik vertikte het om de vragen in de speurtocht op dergelijk zapgedrag af te stemmen.

Misschien ben ik heel diep vanbinnen zelf wel een juf...

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

Geen opmerkingen: