donderdag 28 augustus 2008

Gedichtenwedstrijd

In mijn schrijversloopbaan heb ik me eigenlijk nog nooit gewaagd aan een gedicht. Ja, toen ik student was is er wel eens een keer of drie een gedicht uit mijn pen gevloeid, op momenten dat ik kampte met zulke sterke emoties dat ik ze echt niet meer binnen kon houden. Maar die werden veilig achter slot en grendel in een dagboek genoteerd en hebben het daglicht nooit gezien. En aangezien ik het dagboek kwijt ben, ben ik ook mijn gedichten kwijt.

Hoewel ik ook zelden of nooit gedichten lees, krijg ik dankzij mijn gewaardeerde collega Rob Baetens (foto), Vlaams jeugdauteur en bezield aanjager van de Anton van Wilderode gedichtenwedstrijd voor het basis- en voortgezet onderwijs, toch elk jaar mijn dosis gedichten voorgeschoteld. Anton van Wilderode was een Wase dichter die leefde van 1918 tot 1998 en die zich 10 jaar na zijn dood nog altijd mag verheugen in een enthousiaste schare aanhangers, verenigd in verschillende stichtingen en verenigingen.

Rob heeft mij een paar jaar geleden overgehaald te zetelen in de jury van de gedichtenwedstrijd, en in die jaren heb ik al enkele hele mooie vondsten zien passeren. Vooral de gedichten van de jongere kinderen zijn soms verrassend origineel en vrolijk - nog niet zo zwaar op de hand als die van pubers die kampen met onbeantwoorde liefde en wereldleed.

Aan de inzendingen kun je vaak zien of er op school aandacht besteed wordt aan poëzie. Als er weer een stapeltje voorbijkomt met 'De lente' of 'De natuur' dan weet je dat de leerkracht het zich gemakkelijk gemaakt heeft. Knap is het als de jonge dichter er dan toch iets aparts van weet te maken. Ook zie je al snel wie in de klas eigenlijk helemaal geen zin had om een gedicht te maken (schrijfsels in de trant van 'de lucht is blauw en ik hou van jou').

Ach, eigenlijk heb ik bij het beoordelen maar één criterium: het moet me raken. Maar geldt dat niet voor alle literatuur?

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

1 opmerking:

tiffany zei

hallo ik heb dit jaar meegedaan aan de gedichtenwedstrijd maar het probleem is ik weet niet meer hoe mijn gedicht gaat en mijn juf wil dat weten kun jij me helpen stuur als je mijn gedicht weet het alsjeblief door naar h.tifke@hotmail.com alvast bedankt vanwege tiffany hendrickx.