donderdag 14 augustus 2008

De canon komt...

Nog even en dan komen - eindelijk - de eerste boeken in de serie 'Terugblikken' uit, het project van Uitgeverij Delubas over de canon van Nederland. Mijn bijdrage tot die eerste reeks bestaat uit het leesboek 'De valse koopman' en het prentenboek 'De vuurdraak'.

Het moeten 10 prentenboeken en 50 leesboeken worden. De 10 prentenboeken en de eerste 10 leesboeken verschijnen in september, en het worden echt allemaal hartstikke mooie boekjes. Ik weet dat, want ik heb het geluk dat ik ze allemaal al in proef gezien heb. Ik heb namelijk van allemaal de eindredactie gedaan, behalve van die van mezelf, natuurlijk.

Het was prachtig om de serie langzaam maar zeker vorm te zien krijgen. Eerst de verhalen, toen de schetsen erbij, de uitgewerkte tekeningen, de foto's op de infopagina's, de vormgeving van de serie... ik ben er trots op dat ik aan deze serie mocht meewerken, niet alleen als auteur, maar ook als redacteur. De prentenboeken gaan elk over een tijdvak van de canon. De verhalen in de eerste serie leesboeken spelen zich af tegen de achtergrond of in de tijd van tien onderwerpen uit de canon (de 'vensters'): de hunebedbouwers, de Romeinen, Karel de Grote, de Hanze, de Atlas Major, Rembrandt, de patriotten, de jodenvervolging, Vincent van Gogh en Annie M.G. Schmidt. Tien auteurs, tien illustratoren, tien verhalen.

Het boek waar ik vorige keer nog op zat te zwoegen (het is intussen af!), over de watersnood, komt uit in de tweede serie van tien. Net als een verhaal over Willem van Oranje en de Beemster. Meer weet ik nog niet. Maar ik kijk er nu al naar uit!

Binnenkort meer info op Uitgeverij Delubas.

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

Geen opmerkingen: