zaterdag 19 juli 2008

Piko en Frutsel

Een tijdje geleden schreef ik over een samenleesboek dat ik ging schrijven voor Uitgeverij Delubas (zie Een verhaal uit de achtertuin). Dat boek is intussen af, en heeft als onderwerp inderdaad de duivenjonkies gekregen die ik twee jaar geleden in onze tuin vond.

In mijn geval ging het om drie duifjes: eerst één exemplaar, dat door mijn zoon LilJohn gedoopt werd, en toen die uiteindelijk uitvloog vond ik een week later of zo wéér twee zielige kleine duifjes, in een nest in een omgehakte conifeer. Kon ik weer opnieuw beginnen met papjes maken, voeren met een vinger en drinken geven met een spuitflesje. Want je kunt die kleine ukkies toch niet zomaar laten doodgaan? Zeker niet nadat je eerst de boom hebt omgehakt waarin hun nestje zat...

Die twee laatste duifjes noemden wij Pino en Frutsel. Pino is ook uitgevlogen, Frutsel heeft het helaas niet gered.

Mijn boek heet Piko en Frutsel, omdat ik Pino teveel vond doen denken aan een andere vogel (een grote blauwe). De hoofdpersoon in mijn boek heet niet Anneriek (dat zou teveel opvallen...) maar Kasper, die na het kappen van een grote conifeer in opa's tuin een nestje vindt met twee piepkleine duifjes.

Alle voorvallen in het boek zijn (min of meer) echt gebeurd. Toen het verhaal naar de illustrator ging, heb ik er nog aan gedacht om wat foto's mee te sturen van onze duifjes, want wij hadden van al die opvoedperikelen natuurlijk plaatjes geschoten. Uiteindelijk heb ik dat toch niet gedaan, om de illustrator niet te beïnvloeden en om hem helemaal zijn eigen invulling aan het verhaal te laten geven.

Maar wat nou zo leuk is: zijn tekeningen sluiten zó goed aan bij de werkelijkheid, dat je zou denken dat hij wél foto's heeft gezien, of sterker nog, alles van dichtbij heeft meegemaakt. Het was een feest van herkenning toen ik zijn tekeningen te zien kreeg. En niet alleen dat, het zijn nog eens hele leuke tekeningen ook. Zijn duifjes zijn zó lief en zó grappig dat ik telkens in de lach schiet als ik ernaar kijk. Wilbert van der Steen, bedankt voor je inlevingsvermogen en je prachtige tekeningen!













'Piko en Frutsel' komt uit in september.

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

1 opmerking:

Bientje zei

Dit is echt prachtig! Je zou inderdaad zweren dat hij de foto's heeft gezien!
Liefs,