donderdag 8 mei 2008

Schrijftalenten

Terwijl Nederlandse kinderen lekker in de zon spelen of in het zwembad spetteren in deze zomerse meivakantie, zitten die arme Vlaamse kinderen met dit prachtige weer gewoon op school. Zo ook in Sint-Denijs-Westrem, waar ik vandaag op bezoek was in het 2e en 3e leerjaar.

Ondanks de warmte, die zich al goed genesteld had in het oude, maar sfeervolle schoolgebouw, was er volop animo voor een 'schrijver in de klas'. Zelfs toen ik ze aan het werk zette werd er niet gemopperd, maar gingen de vingers enthousiast de lucht in als ik iets vroeg.

In het 2e leerjaar vertelde ik over Jens en Lin en las enkele verhaaltjes voor. Toen gingen de leerlingen zelf een nieuw Jens en Linverhaal schrijven. Omdat het over lentekriebels ging, kreeg het verhaal de titel 'De lente begint'. De eerste zin schreef ik. Iedere volgende zin werd door een ander kind bedacht. Het resultaat was een verhaal waarin Jens en Lin gaan zwemmen, waarin jonge dieren geboren worden, het moederdag wordt, er ontbijt op bed wordt geserveerd en ze vervolgens gaan eten in het restaurant van Lins papa en mama. We hadden het verhaal vast nog veel langer kunnen maken, maar ja, de juf wou ook nog lesgeven natuurlijk ....

In het 3e leerjaar kregen de kinderen een vel papier met alle tekeningen uit 'Diefstal in de polder'. Bij een van de tekeningen mochten ze zelf een tekst bedenken. Het was niet gek dat de meeste kinderen kozen voor de tekening van dokter Hofman met het schilderij onder zijn arm - die spreekt tot ieders verbeelding, denk ik! Grappig, hoe deze klas in omgekeerde volgorde werkte: hier ging niet de illustrator aan de slag met een tekst, maar gingen de schrijvers aan het werk met een tekening.

BS Westerhem zit vol schrijftalenten, zoveel is duidelijk. Ik heb in ieder geval een leuke ochtend gehad!

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

Geen opmerkingen: