maandag 19 mei 2008

AVI voor gevorderden


Zo sta je voor een klas, zo sta je voor een gezelschap dat normaal zelf voor de klas staat.

Vorige week gaf ik samen met Dick Loeve van uitgeverij Delubas, bij wie mijn samenleesboekje 'Piko en Frutsel', het prentenboek 'De vuurdraak' en het boek 'De valse koopman' zullen verschijnen, en illustrator Jan Lieffering een lezing in Sittard voor zo'n 80 leerkrachten over de nieuwe AVI-niveaus.

Het was weer eens wat anders, spreken voor volwassenen. Na mijn uiteenzetting over het geworstel met de nieuwe AVI-niveaus en bijbehorende CLIB-niveaus (=begrijpend lezen) - wie dapper genoeg is om te willen snappen wat dit betekent, kan kijken op de site van Cito - bleek er onder de leerkrachten toch nog heel wat onrust te bestaan over deze nieuwe AVI-niveaus.

Conclusie van ons verhaal was: laat AVI nóóit de beslissende factor zijn bij het kiezen van een boek!! Kies op basis van cover, korte inhoud, titel, lees een stukje in het boek en beslis op basis daarvan of het wat lijkt. Kijk dan pas naar AVI, of liever, kijk helemaal niet naar AVI - laat AVI nou maar gewoon in het onderwijs dienen als toets- en oefenmethode, en vergeet het voor de rest. Lezen is leuk, en moet los van AVI gezien kunnen worden.

Trouwens, hetzelfde geldt voor schrijven: hoewel het goed is dat er oefenleesboekjes op maat geschreven worden voor de verschillende AVI-niveaus, moet de AVI-norm liefst ver blijven van alle boeken die bedoeld zijn om 'vrij' gelezen te worden. Want als je bij het schrijven van ál je boeken rekening moet gaan houden met AVI en CLIB en wat dies meer zij (zoveel letters per woord, zoveel lettergrepen, zoveel medeklinkerclusters), dan wordt het bijna wiskunde in plaats van schrijven!

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

Geen opmerkingen: