maandag 3 maart 2008

Is goed spellen moeilijk?

Naast het officiële 'Groot dictee der Nederlandse Taal', dat elk jaar in december wordt georganiseerd, kent Vlaanderen ook het 'Groot Nederlands Dictee', georganiseerd door het Davidsfonds. De voorronde is 'live', d.w.z. dat je naar een van de preselectieplaatsen gaat, meedoet, en dan hoopt dat je naar de grote finale in het Vlaams Parlement in Brussel mag.

Een dikke week geleden waren de voorrondes. Ik doe al een aantal jaren mee (dat ben ik natuurlijk verplicht aan mijn vak). Vorig jaar was ik vergeten de achterkant van mijn formulier in te vullen ... Je krijgt nl. geen dictee, maar een multiple choice test (welk woord van de telkens vier is juist gespeld) en een aantal zinnen waarin je de foute woorden moet onderstrepen. Dat moest dit jaar dus beter!

De formule is vreselijk verwarrend. Als je zelf iets moet opschrijven, ga je uit van je eigen kennis en intuïtie. Maar als je moet beoordelen of een woord goed of fout gespeld is, ga je onherroepelijk twijfelen. Is het sociaaleconomisch of sociaal-economisch? Is het Bel 20 of Bel-20? Nirwana of nirwana?

Maar goed, op de achterkant stond niks, dus die kon ik dit jaar in elk geval niet vergeten. Om de deelnemers bezig te houden in het uurtje tussen test en uitslag, had de organisatie een stadswandeling uitgezet, waarmee je langs een aantal plaatsen kwam waar een bekende inwoner uit die stad "tijdens zijn leven graag heeft vertoeft".

Ja, je leest het goed: vertoeft. Zo stond het in de tekst. En dat voor een spellingwedstrijd ... De bekende inwoner zou zich omdraaien in zijn graf. Want hij was nl. ook altijd bezig met taal. Er is zelfs een woordenboek naar hem genoemd.

Ik ben benieuwd wie kan raden wie deze man is (zie plaatje).

O ja, mijn dictee ging goed. Ik had 88 van de 100 punten en won daarmee een boekenpakket. Of ik met die score naar Brussel mag is nog af te wachten, maar ik geef mezelf weinig kans. Er lopen vast wel echte spellingfanaten rond die een score hebben van tussen de 90 en 100!

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

Geen opmerkingen: