maandag 5 november 2007

Boekenbeurs deel 1

Het is begin november, en dat betekent: Boekenbeurs Antwerpen!! Afgelopen dinsdag was de officiële opening met receptie. Ik vind dat altijd heel erg gezellig, maar ik hou mijn hart vaak vast als ik die massa mensen met glazen wijn of sap of bier in de ene, en een sandwich in de andere hand tussen de rekken met boeken zie laveren. Er moet er maar eens eentje struikelen of tegen een ander aanstoten en hop, daar kunnen zo tien boeken de vuilnisbak in.

Maar gelukkig gebeurden er, althans op de Clavis-stand, geen ongelukken, dus konden we woensdag probleemloos van start gaan op de eerste 'echte' Boekenbeursdag. Nou ja, probleemloos... op het moment dat het koffiezetapparaat werd ingeplugd vielen er een aantal lichten, een kassa, en de waterkoker uit. De schakelkast kon het allemaal niet verwerken. Er werd een mannetje gebeld, er werd een nieuwe schakelkast geïnstalleerd, en voilà, Clavis had weer stroom.

Die eerste dag was geen hoogvlieger, met zo'n 8000 bezoekers, maar het was als vanouds erg gezellig op de Clavis-stand. Aan onze oranje tafel tegen een knalrode achtergrond bekeken wij schrijvers al kletsend het langslopende publiek en deelden bladwijzers, folders en flyers uit om onszelf en onze boeken te promoten. Intussen werden we in de watten gelegd ("Koffie?" "Iemand een chipje?" "Moet hier nog wijn zijn?") door ijverig heen en weer rennende Clavismedewerkers, gestoken in hun herkenbare rode polo's. En intussen werden er gelukkig ook nog heel wat boeken verkocht.
De tweede dag, 1 november, konden wij wel inpakken. Anthony Horowitz was op onze stand aanwezig!! Hij had een aparte signeertafel langs de kassa, aan de andere kant van de stand, maar de rij wachtenden was al snel aangegroeid tot voorbij onze tafel, waardoor wij arme 'gewone' auteurs volledig aan het zicht onttrokken werden... (zie foto).
Op 2 november liepen er meer dan 20.000 bezoekers op de Boekenbeurs. En dat was te merken! Het was vreselijk warm, en er was zo weinig zuurstof dat er zelfs mensen flauwgevallen schijnen te zijn. Maar het was een goede dag voor de verkoop!

Zondag 4 november was een echte familiedag. Niet alleen voor de bezoekers, maar ook voor de Clavis-medewerkers, van wie er verschillende hun kindertjes hadden meegebracht. In rode mini-polo'tjes wervelden ze door de stand alsof ze thuis waren. Sommige nakomelingen traden al snel in het spoor van papa of mama: achter de kassa plakten ze ijverig Boekenbeursstickertjes en staken de gekochte boeken - mét sticker - netjes in papieren zakjes.

De Boekenbeurs is ook altijd een plek van verrassende ontmoetingen. Elk jaar loopt er wel iemand langs je tafel die je lang niet gezien hebt. Iemand uit een ver verleden die dan heel verbaasd uitroept: 'Ik wist niet dat je schrééf!!' Zo stond er plots een ex-collega van meer dan dertien jaar geleden met haar zoontje aan onze tafel, en kreeg ik de vroegere kleuterjuf van mijn nu 16-jarige zoon in het oog.

En natuurlijk is het vermoeiend, en natuurlijk blijft voor de rest alles liggen (zoals deadlines, verhaallijnen, redactiewerk, en ook de berg was- en strijkgoed), maar ik zou de Boekenbeurs voor geen goud willen missen.

Volgend weekend ga ik weer! En wil je me ontmoeten, kom dan naar de stand van Clavis in zaal 2, op vrijdag 9 nov van 10-16.30 u, op zaterdag 10 nov. van 10-17 u en op zondag 11 nov van 10-18 uur.

Meer weten over de Boekenbeurs? Klik hier.

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

1 opmerking:

Bientje zei

Ik haal het niet om te komen, vreselijk jammer! Ik zal het tweede deel van ZES wel in de boekhandel bestellen! Jij wil het later wel signeren voor Paulien, niet?
Nog veel succes!
Liefs,