maandag 29 oktober 2007

Ontmoeting in Amsterdam

Afgelopen woensdag waren Aline Sax (schrijfster van o.a. Mist over het strand, Wij twee jongens en Schaduwleven) en ik te gast in het kantoor van Clavis Uitgeverij in Amsterdam. Daar hadden we een afspraak met het leespanel van kinderboekhandel De Speelboek uit Amersfoort. Op vraag van eigenaar John van De Speelboek lezen deze kinderen boeken uit zijn collectie en geven er op de website van de winkel commentaar op. Echte gemotiveerde lezers dus met een duidelijke mening over boeken. Dat beloofde een leuk gesprek te worden.

Onze reis naar Amsterdam was er een met hindernissen. Ik nam om 9 uur 's morgens de bus om rond 10 uur op het Centraal Station van Antwerpen Aline en Iris, onze uitgever, te ontmoeten. Daar hoorden we dat de trein naar Amsterdam vanaf Berchem zou vertrekken. Wij dus op een trein naar Berchem, en toen bleek dat de aansluiting naar Amsterdam een half uur vertraging had.

Om tien over elf zaten we dan toch in de trein richting Amsterdam, waar we kennis maakten met een Zuidafrikaanse meneer die onze Nederlandse accenten (van Noordbrabants tot Antwerps) erg interessant vond. Wij het zijne trouwens ook.

In Amsterdam misten we nét het veerpontje over het IJ. Wachten op het volgende dus, in de snijdende herfstwind. Op de lichtkrant met het uurrooster zagen we tot onze schrik '14.00' verschijnen, dus wij vreesden al dat we drie kwartier moesten wachten. Tot een minuut later '13.00' verscheen, en even later '12.00'. We dachten dat de lichtkrant van slag was, tot Aline met de intelligente opmerking kwam dat het minuten waren die aftelden... Slimme mensen hè, die boekenwurmen!!

Uiteindelijk kwamen we rond 14.00 uur bij Clavis aan. Nét voor de groep van de Speelboek, dus tijd om te eten was er niet meer. Maar de ontmoeting die volgde maakte veel goed. Aline was al gauw verwikkeld in een levendig gesprek met de 13plussers, en ik mocht aan tafel met de 10-12 jarigen. De kids waren enthousiast, wisten heel goed te vertellen wat ze wel en niet goed vonden aan boeken en... oef... ze vonden Z.E.S. allemaal erg leuk en konden niet wachten tot deel 3 uitkwam! Ik zei dat ze toch nog even geduld moesten hebben, want deel 3 staat pas gepland voor zomer 2008 en ik heb er nog maar 10 bladzijden van geschreven...

Om vijf uur moesten we rennen voor de trein en lieten we die arme Clavis-medewerkers noodgedwongen met de lege glazen en kopjes, open flessen, snoeppapiertjes en stapels boeken zitten... Gelukkig hadden we deze keer geen vertraging en om negen uur 's avonds was ik weer thuis. Ik was in totaal negen uur onderweg geweest voor een ontmoeting van drie uur... Maar ach, de reis was gezellig, het contact met het leespanel erg leuk, en bovendien had ik het kantoor van Clavis nog nooit gezien. Ze zitten in hetzelfde pand als een televisiemaatschappij. Je kunt dus af en toe bekende Nederlanders spotten. En jawel hoor... toen we na de afspraak richting uitgang liepen, botsten we bijna tegen Katja Schuurman op.

Moest ik aan Vlamingen Iris en Aline toch wel uitleggen wie dat was zeker.... zo zie je maar: roem is betrekkelijk!

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

heihei anneriek ... fijnfijn ... het was wel aline die opgemerkt heeft dat het minuten waren denk ik ... fijne herinnering aan een fijne dag!

Anneriek zei

Ik heb Aline inmiddels de credits gegeven die haar toekomen!