maandag 15 oktober 2007

Kinderboekenweek 4

Op zondag 14 oktober werd de Kinderboekenweek feestelijk afgesloten met de Kinderboekenmarkt in Den Haag. Op zo'n markt zit je niet alleen om te signeren, maar ook om praatjes te maken met lezers, met de mensen van de uitgeverij, en met andere schrijvers. Je ontmoet mensen die je maar een paar keer per jaar ziet, en er is plaats voor interessante nieuwe ontmoetingen.

Een van die inspirerende ontmoetingen was die met Sanne te Loo. Zij gaat de tekeningen maken bij mijn nieuwe verhalenbundel over Jens, een ondeugend zesjarig jongetje, en zijn Chinese vriendinnetje Lin. Ze vertelde me dat ze er superveel zin in had en dat vond ik natuurlijk hartstikke leuk. Ik heb alle vertrouwen in haar, want de eerste schetsen heb ik al gezien en die waren grappig, lief en vertederend tegelijk.


In Den Haag stond ik ook voor het eerst 'in het echt' tegenover Jan Terlouw, de schrijver van het boek 'Koning van Katoren'. Aan dat boek heb ik mooie herinneringen uit de tijd, meer dan dertig jaar geleden, dat mijn meester van de vijfde klas het voorlas. De meester kon heel goed voorlezen, en als hij 'Koning van Katoren' ter hand nam, zaten wij binnen de kortste keren met rode oortjes en muisstil te luisteren naar de spannende avonturen van Stach, de dappere grote jongen (want hij was al zeventien, en wij nog maar elf) die uiteindelijk koning werd. Zo'n boek kunnen schrijven, dat was toch wel een van de geweldigste dingen die bestonden, vond ik toen.

Nooit gedacht dat ik nog eens oog in oog met Jan Terlouw zou staan... en al helemaal niet dat dat zou gebeuren als 'collega-schrijver'.

Hoewel hij natuurlijk nog wel een paar Gouden Griffels voorligt...

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

1 opmerking:

Anoniem zei

hei anneriek...wat leuk om alles zo goed te kunnen volgen op je blog...fijn dat je sanne hebt ontmoet enz. enz. enz.
fijnfijn
dikke groet,
iris