maandag 17 september 2007

Het winkeltje van Frans

Een tijdje geleden berichtte ik dat ik naar aanleiding van een project van de gemeente Vlissingen een verhaal ging schrijven over een onderwerp uit de Vlissingse geschiedenis. Ik had gekozen voor de opkomst van het strandtoerisme aan het einde van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. Toen zwemmen in zee nog geld kostte en het gebruik van een badkoets verplicht was (zie bericht van 6 augustus).

In die tijd was er in de Walstraat in Vlissingen een kantoorboekhandel. De eigenaar, Frans Timmerman, zag wel brood in de toeloop van toeristen, en opende een 'bijhuis' op de boulevard. Daar verkocht hij niet alleen strandspullen, maar ook sigaren en sigaretten, bonbons, zelf uitgegeven ansichtkaarten en Vlissingse souvenirs. En als het zo uitkwam, speelde hij informatiebureau voor de toeristen. Zou hij daarmee de ongeveer twintig jaar eerder opgerichte VVV in de wielen gereden hebben, of waren ze blij met de service van Frans? Wie zal het zeggen...
Van de Vlissingse gemeentearchivaris kreeg ik dit plaatje met daarop o.a. het winkeltje van Frans. Zo ging het er in de jaren 1910 in Vlissingen aan toe. De flanerende toeristen, de muziekkiosk en het strandpaviljoen, de eerste hotels... uren kan ik naar die foto kijken en fantaseren over de mensen: waarom lopen ze daar, wat voor levens leidden ze, en... wat kochten ze in het winkeltje van Frans, het middelste gebouwtje links op de foto?

Ik heb Frans Timmerman een kleine maar heldhaftige rol toebedeeld in mijn verhaal. Als alles volgens plan verloopt, zal het ergens tegen het eind van het jaar te lezen zijn op de website van de Vlissingse bibliotheek. Intussen kun je je eigen verhaal verzinnen bij deze geweldige, nostalgische foto.

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

Geen opmerkingen: