maandag 27 augustus 2007

Stem uit het verleden

Met de titel bedoel ik niet het boek 'Tante Ada's Erfenis', hoewel je dat inmiddels ook als een stem uit het verleden zou kunnen beschouwen: het boek kwam uit in 2002 en is inmiddels bijna uitverkocht.

Nee, ik heb het over mensen die ik soms wel vijfentwintig jaar niet meer gezien of gehoord heb, en die dan ineens weer van zich laten horen omdat... hun zoon of dochter een boek van mij gelezen heeft!

Zo kreeg ik een tijdje geleden ineens een mailtje van een oud-klasgenoot van de middelbare school. Iemand met wie ik na ons eindexamen (in 1982!) nooit meer contact heb gehad. Haar dochter had 'Tante Ada's Erfenis' meegebracht uit de bibliotheek, en zij had haar wenkbrauwen gefronst bij het zien van de naam van de schrijfster: 'hé, die ken ik toch? Zou ze het zijn? Even surfen op internet - ja, het is die vroegere klasgenoot!'

Ik vind deze 'stemmen uit het verleden' natuurlijk hartstikke leuk. Al was het maar om te weten hoe het die oude bekenden is vergaan. En uiteraard vraag ik me dan af of ik in dochter of zoon mijn oud-klasgenoot zou herkennen.

Af en toe krijg ik ook een mailtje van zoon of dochter zelf. Die besluit dan bijvoorbeeld met 'o ja, je hebt de groeten van mijn moeder.'

Gelukkig volgt dan in de meeste gevallen ook de naam van de moeder in kwestie...

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder

Geen opmerkingen: