maandag 9 juli 2007

Vlaams Filmpje

Vorig jaar nam ik voor het eerst deel aan de John Flandersprijs. Dat is een verhalenwedstrijd die ieder jaar door Uitgeverij Averbode wordt georganiseerd. De bedoeling is dat je een verhaal schrijft dat een boekje oplevert van zo'n 32 pagina's. Een jury van volwassenen beoordeelt alle inzendingen en kiest er een aantal uit die in de finale komen. Een kinderjury kiest uit die finalisten de winnaar. De winnaar krijgt de prijs, alle finalisten worden uitgegeven als 'Vlaams Filmpje'.


De Vlaamse Filmpjes zijn een begrip in Vlaanderen. De serie bestaat al sinds 1930 en er zijn sindsdien meer dan 3000 deeltjes verschenen! De verhalen kunnen overal over gaan. Ze worden geschreven door bekende en minder bekende auteurs. Sommige schrijvers beginnen met Vlaamse Filmpjes voor ze zich aan een 'groot' boek wagen. Anderen zijn juist bekend geworden dankzij hun Vlaamse Filmpjes.

Kortom, iedere auteur die in Vlaanderen gelezen wordt moet toch minstens één Vlaams Filmpje op zijn naam hebben staan!

Maar om terug te komen op die John Flandersprijs 2006: ik heb hem niet gewonnen, maar mijn verhaal was wél een van de acht finalisten. Dat betekent dus dat het uitgegeven wordt als Vlaams Filmpje, en wel in december 2007. Mijn verhaal heet 'Het verborgen level' en gaat over Len, die na een schoolreisje op een geheimzinnig kasteel in de ban raakt van een vreemd computerspel.

Vorige week kreeg ik de zetproef. Dat is de print van het boekje zoals het zal verschijnen. Als ik nog iets wil veranderen, is dit mijn laatste kans.

Laat ik het dus maar aandachtig nalezen. Het is tenslotte al bijna een jaar geleden dat ik het verhaal schreef! Zodra ik de tekeningen binnen heb, zet ik ze ook op deze blog.

Wil je het juryrapport over 'Het verborgen level' lezen, klik dan hier
Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

Geen opmerkingen: