maandag 2 juli 2007

Ik moet je iets vertellen

Vorige week was ik in Deinze bij de presentatie van het nieuwe boek van twee Vlaamse collega-auteurs: Marc de Bel en Guy Didelez. Apart schrijven ze al knotsgekke boeken, dus wat ze met z'n tweeën produceren moet wel stof doen opwaaien. En dat deed het ook, vooral de titel dan. Het boek heet 'Alien' en gaat over Sander die verliefd wordt op een 'buitenaards mooi' meisje met de naam Alien. Of ze écht buitenaards is, tsja, dat is nog maar de vraag.

De naam 'Alien' was voor een groep oudercomités van protestants-christelijke basisscholen niet aanvaardbaar. Er komen namelijk geen aliens voor in de bijbel. In Nederland heet het boek nu 'Ik moet je iets vertellen'. Bovendien zijn er vloeken en zoenen uitgehaald - dat kon ook niet, volgens de christelijke groep.

Marc en Guy, én hun uitgever, zijn er niet zo blij mee. Dat kan ik me voorstellen. Iemand anders vertelt jou hoe jij je boek moet schrijven en wat er wel en niet in mag. Dat is niet leuk. Maar ja, je moet wel leven van je boeken. Dus geef je maar toe, want als die mensen je boek niet kopen, mis je een hoop lezers. Dat het zo moet is triest, maar in sommige gevallen helaas wel de realiteit.

Maar goed, dat alles mocht de pret niet drukken op de presentatie. Marc en Guy hadden zich in een zwemvest gehesen en gingen op een gammel vlot de vijver van recreatiepark De Brielmeersen op. Aan de kant stond iedereen te wachten tot ze het water in zouden donderen, maar dat deden ze niet!! Nou ja, een paar fikse regenbuien zorgden ervoor dat ze toch wel nat werden.... maar wij helaas ook!

Foto: Gianni Barbieux, Het Nieuwsblad 26/06/07

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

1 opmerking:

Anoniem zei

om je bek te moeten veranderen ik heb het boek zelf ik moet je iets vertellen en nu ben ik er pas achter nu ik me boekverslaf er over doe dat het alien heet ik vind dat je het boek gwn moet laten hoe hat is wel intressant en trouwens het is een kei leuk boek or schrijf maar een vervolg

groetjes : anoniem