maandag 4 juni 2007

Op pad in een Hanzestad

Wie schrijft, die komt nog eens ergens. Als ik geen boek over de Hanze aan het schrijven was, was ik misschien nooit op het idee gekomen naar Deventer te gaan.

De Hanze was een grote club van steden in Nederland, Duitsland en Scandinavië, die met elkaar handelsafspraken maakten. Niet schrikken als je niet meteen weet waar het over gaat: dat was nl. in de veertiende en vijftiende eeuw. Steden aan de rivier de IJssel, zoals Kampen, Deventer, Zwolle en Zutphen waren lid van de Hanze. In die tijd waren ze véél belangrijker dan bijvoorbeeld Amsterdam. Misschien moeilijk voor te stellen, maar toch.

In Deventer woonden machtige koopmannen, die veel geld verdienden met de handel op de Oostzee. Ze lieten van dat geld o.a. prachtige huizen bouwen.

Mijn verhaal waarin de Hanze een rol speelt, heet 'De valse koopman'. Het gaat over Maarten, een boerenzoon uit de buurt van Deventer, die heel graag koopman wil worden.

Ik ben blij dat ik in Deventer geweest ben. De stad heeft nog een boel middeleeuwse straatjes en gebouwen. Het was helemaal niet moeilijk om me in te denken hoe Maarten vol bewondering staat te kijken naar de dure koopmanshuizen, hoe hij door de smalle straatjes rent en zich schuil houdt in een nis van de oude stadsmuur.

En hoe het zit met die valse koopman? Dat kun je lezen in het najaar, als het boek uitkomt.

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

Geen opmerkingen: