maandag 25 juni 2007

Ieder zijn vak

Soms vragen kinderen of ik de tekeningen in mijn boeken zelf maak. Ben je gek joh, zeg ik dan, dat kan ik helemaal niet. Daar hebben we illustratoren voor. Ik de woorden, zij de plaatjes. Ieder zijn vak.


Als een boek af is, kijk ik samen met Iris, mijn uitgever, welke tekenstijl goed zou passen bij mijn verhaal. Als we het eens zijn, belt Iris die illustrator op om te vragen of hij/zij tijd en zin heeft de tekeningen te maken. Als het antwoord ja is, stuurt Iris het manuscript op.


Ik mag wel suggesties geven voor de tekeningen, maar ik laat dat meestal liever over aan de illustrator. Zo zijn de plaatjes die bij het verhaal komen ook voor mij een verrassing.


De serie Z.E.S. wordt geïllustreerd door Wouter Tulp. Dat vind ik supercool, want zijn tekeningen zijn erg mooi - zwierig, sfeervol en tegelijk trendy.


Hoewel deel 1 van Z.E.S. - 'Het spook van de vuurtoren' - nog niet is verschenen, zijn we al druk bezig met deel 2. Dat gaat 'Het vergeten graf' heten, en zoals je een paar berichten geleden kon lezen, speelt Daan de hoofdrol.


In een van de eerste hoofdstukken loopt Daan rond op een oud, verwaarloosd kerkhof. Wouter maakte er deze tekening van. Als je meer van zijn werk wilt zien, kijk dan eens op http://www.woutertulp.nl/.


Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.


Geen opmerkingen: