maandag 11 juni 2007

Een kwestie van vertrouwen


Vandaag wil ik graag even iemand voorstellen, en dat is Iris. Iris is mijn uitgever. Je ziet haar op de foto in actie tijdens de presentatie van mijn boek 'De man in de modder', in juni 2006. Toen Iris begon te werken bij Clavis, zo'n anderhalf jaar geleden, was ze binnen dat bedrijf de vierde uitgever met wie ik te maken kreeg. Spannend, want het contact tussen uitgever en schrijver is hartstikke belangrijk. Ik was, net als de vorige keren, een beetje onzeker. Misschien vond ze mijn boeken maar niks. Misschien klikte het persoonlijk van geen kanten. Wat dan?

Ik heb me voor niks zorgen gemaakt. Iris is een ongelooflijk enthousiaste persoon met een duidelijke visie op jeugdboeken. Ze weet alles van de heersende trends en speelt daarop in met allerlei nieuwe projecten en series.

Zo is Iris mede de motor achter mijn nieuwe serie Z.E.S., waarvan het eerste deel verschijnt in juli. Omdat een serie pas een serie is als er meerdere delen van zijn, wilde ze vrij snel na het eerste deel een tweede laten verschijnen. Dat betekende hard doorwerken voor mij. Het eerste boek 'Het spook van de vuurtoren', was af in februari. Het tweede moest er liggen in juni, want Iris wilde het op de planning zetten voor het najaar. Dat tweede deel is nu net af, ik moet er alleen nog hier en daar wat aan vertimmeren voor ik het opstuur.

Iris heeft de folder met boeken voor het najaar al samengesteld. Z.E.S. deel 2 staat erbij. Ze heeft ook al een cover laten ontwerpen. Terwijl ze van het hele boek nog geen letter gelezen heeft.

Iris heeft blijkbaar honderd procent vertrouwen in mijn schrijfsels. En dat is voor een schrijver die af en toe twijfelt aan zichzelf natuurlijk een enorme opsteker.

Iris, bedankt!

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

1 opmerking:

Anoniem zei

lieve anneriek...
zo een woorden...
bedankt voor je letters en jij...
een grote glimlach