maandag 21 mei 2007

De koning en de trein

Voor uitgeverij Delubas ben ik een prentenboek aan het schrijven over de eerste trein in Nederland. Het boekje gaat 'De vuurdraak' heten. Mensen waren in het begin erg bang voor de trein, omdat hij stoomwolken, vonken en roet uitbraakte. Vandaar de bijnaam 'Vuurdraak'.

Het opzoekwerk dat bij zo'n boek komt kijken, is bijna net zo leuk als het schrijven zelf. Zo ben ik naar het Spoorwegmuseum in Utrecht geweest, waar een replica van de eerste stoomlocomotief staat (naast nog veel meer oude en minder oude locomotieven en treinstellen).

In het Spoorwegmuseum kon ik een beetje van de sfeer opsnuiven van die 20e september 1839, toen de eerste echte spoorlijn - van Amsterdam naar Haarlem - in Nederland geopend werd.

Omdat koning Willem I een echte fan was van de spoorwegen, ging ik er automatisch vanuit dat hij bij de opening aanwezig was. Ik schreef dus een paar leuke scènes waar de koning in voorkwam, en waar mijn hoofdpersonen vol ontzag naar hem opzagen en commentaar leverden.

Toch kon ik nergens echt een bron vinden die ook werkelijk beschreef dat de koning erbij geweest was.

Dus maar even gedubbelcheckt bij het Spoorwegmuseum. En wat bleek? Koning Willem I was er NIET bij. Pas een weekje later stapte hij op de trein voor een eerste ritje.

Tsja, er zat niks anders op dan die leuke scènes te schrappen of aan te passen. Zo zie je maar weer hoe belangrijk correct opzoekwerk is bij een verhaal dat historisch moet kloppen!

Reageren op dit bericht? Klik op 'reacties' hieronder.

Geen opmerkingen: